18:39 13.03.13 Jak jsme fotili AKT (Monika Hůlová)(-)
autorské povídání o focení AKTu

Domluvili jsme se s kamarádem fotografem na společném focení aktů.

Sehnat modelku s pevnou štíhlou postavou na focení aktu podle našich představ není zas tak jednoduché, ale jednoho dne se to konečně podařilo a nic už nebránilo pustit se s chutí do focení. Když přijel Honza, seznámila jsem ho s modelkou. Potom jsme si dali čaj a podepsali jsme nezbytný Model Release. Já s Honzou jsme se odebrali do improvizovaného ateliéru v budoucím dětském pokoji, aby se modelka mohla v klidu převléknout do mého teplého županu, který jsem jí půjčila, aby při čekání mezi jednotlivými scénami nenachladla :-)

Měli jsme v úmyslu fotit spíše akty se zaměřením na křivky těla a hru světel a stínů - zbytek si pozorný divák domyslí. Abychom ze scény dostali rušivé prvky a dosáhli požadovaného výsledku, zvolili jsme černé papírové pozadí, které se pro tento účel hodí nejvíce.

Při focení jsme se rozhodli používat dvě záblesková světla s nasazenými reflektory, které  jsou pro tento způsob focení lepší než samotné softboxy, protože produkují ostřejší nerozptýlené světlo. Původně jsme měli v úmyslu použít i třetí světlo pro nasvícení pozadí – externí blesk na stativu, ale odpalovač blesku bohužel vypověděl službu.

Poté začala vlastní práce s modelkou – hledali jsme optimální pozice těla pro focení – bylo nutné modelce říci, jak si má lehnout, kam má dát ruce, nohy, kolena…

Začali jsme s polohou „do klubíčka“, kterou jsem využila pro nastavení světel. Umístila jsem je po stranách mírně za modelku. Pro většinu fotografií jsem používali obě světla, ale pokud nám šlo o nějaký detail (např. ňadro) nebo zvýraznění hry linií a stínů, jedno z nich jsme vypnuli.

Fotoaparát jsem nastavila do režimu M (plný manuál), ISO 100, f/9, 1/200s. Nízké ISO jsem zvolila pro dosažení co nejmenšího šumu při zachování maxima detailů, vyšší clonu pro dostatečnou hloubku ostrosti.

Posléze jsme modelku posadili na připravenou stoličku a opět nasvítili zezadu a ze strany – bráno z pohledu fotografa. Ve skutečnosti tedy světla osvětlovala modelku zepředu. Fotili jsme z nejrůznějších úhlů a hledali optimální pozici pro zachycení ideální kompozice a světla.

Zkoušeli jsme nejrůznější pózy, co zrovna napadlo mě, modelku nebo Honzu. Někdy se modelka jen protahovala, což ale přineslo nečekaně zajímavé pozice - v tu chvíli jsem ji pokynem zastavila aby setrvala v dané poloze, protože póza byla zajímavá.

 

Honza v akci...

Pořídili jsme jak záběry detailních partií z blízka, tak celou postavu z větší vzdálenosti - hodně jsme improvizovali a zkoušeli jak ta která pozice a úhel záběru vyjde lépe, protože v improvizovaném ateliéru jsme měli málo místa a omezené vybavení.

Hlavní potíží při focení se ukázal pouze jeden funkční odpalovač (druhý se porouchal těsně před focením), takže jsme se o něj s Honzou střídali, což práci trochu zdržovalo. Druhý vždy mezitím fotil na pilotní žárovku. Na pilotku mi vycházeli časy 1/30 – 1/100s při ISO800 a f/2,8 (vyšší ISO bylo nutné kvůli nižní hladině osvětlení).

Asi po dvou hodinách už jsme byli všichni velmi unaveni, tak jsme se rozhodli focení ukončit.

Fotografie jsem se rozhodla zpracovat stylem low key, aby vynikly krásné křivky modelky, a  divák byl nucen přemýšlet, co se skrývá ve tmě.

Zde jsou výsledné fotografie

 
© 2010 PCW | graphic design by ARIETA Creative Shop | programmed by mb

Stránky jsou optimalizovány pro nejnovější verze prohlížečů.

TOPlist